perjantai 20. joulukuuta 2013

Paradoksaalinen unisuhde ja tulevaisuudenmietteitä

Tämän myönnän.
Mie oon joskus hyvin, hyvin väsynyt.

Tämä johtunee siitä ettei sitä vaan jotenkin taida hiffata tuota elämän perusasiaa, että ihmisen pitäisi nukkua kunnolla.
Tärkeysjärjestyksessä 1, 2 ja 3, voiko olla muuta kuin uni, ruoka ja vessa?

Tilannehan ois oikein järjesteltynä se et sitä tosiaan laitetaan se tietokone kiinni ja vedetään jo yksin korkeamman tietoisuuden vuoksi niin sanotusti unta palloon. Sahataan sitä saakelin zetaa.

Helpompaa kuin yksinkertainen kaksisormijärjestelmä?  Mutta, mutta....  monet asiat vain kuulostavat helpoilta... Toteutus on aina toinen puoli, josta vain se toinen puoli on totta.

Aloitin säännöllisen kuuhaamisen jo yläasteella. Koulussa ois pitäny  napsauttaa kaks järeää tulitikkua silmiin, niin että edes ne yläräpsykkeet pysyisivät ylhäällä. Viitatessa ei käsi enää pysynyt. Varmaan näky on ollut upea silmien seilatessa ees taas, ja ylös alas... kieroon ja suoraan. Kukkuu, ketään ei taida olla kotona... Viittaako se? Ilmeisesti viittaa, mutta taitaakin olla vastauksesta vähän epävarma. Ei jumalauta! NUKKUUKO SE!

Yhdellä opettajalla olikin mukava tapa tässä vaiheessa vekkulisti napauttaa pätevä kysymys ilmoille, jolloin pulpetistani heränneenä mutisin mitä ihmeellisempiä painokelvottomia asioita.

Koulu on systeeminä kyllä varsin ankea. Siellä istua jähötetään monta tuntia, oudon näköisissä ergonomisissa tuoleissa (jotka on btw valmistanut Isku-konserni, etpäs tiennyt tätä.. ähä), kuunnellaan juttua... ja kuunnellaan vielä vähän juttua. Nostetaan kättä ja kerrotaan taas vähän toisille juttua, että voivat kuunnella jatkoa siihen edelliseen. Leuka tippuu, plaa plaa...

Meininki on osittain vähän niinkuin jo aiemmassa postauksessa mainitussa suomalaisessa linja-autossa, jonka nimi voisi hiljaisuutensa puolesta olla vaikka ninja-auto. Ihan ehdotuksena vain?

Enemmän pitäisi olla näitä valaistuneita hehkuttajia siellä luokan edessä, tyyppejä, jotka roudaa oppilaita eri paikkoihin vaikka nimenomaan valaistumaan. Tämä ihme tapahtui kerran  yläasteella kun eräs opettaja keksi, että hei me voidaankin pitää tunti pihalla! Ja voin kertoa, että kanssaoppilaat muistelevat tätä ihmeellistä tapahtumaa vieläkin suurella äimistyksellä. Kertaluontoista oli se.Valitettavan kertaluontoista. Kun minä kerran olin koulussa tosi onnellinen kaksi tuntia.

Missä on luovuus ja aito tekemisen fiilis? Epäilläkseni sen kaiken sääntömaailman takana piilossa. Paniikissa kurkkii sieltä vällyjen alta, kun sen ei anneta elää, eikä syödä lisää rakastamaansa ravintoa, se niin tykkäisi nauttia pääravinnokseen vapautta ja jälkipalaksi palan luovuutta. Ehkä toivoa ei ole kuitenkaan täysin menetetty, näyttääkin siltä että suuri nykymaailma on alkanut herätä luovuuden ja vapauden aatoksille, ja ihmisetkin osaavat nykyään ns. nousta barrikaadeille ja kapinoida tosissaan tai ihan vain muuten vain puupilke silmäkulmassa sääntöjä vastaan. Ihminen ihmiselle you know?

Tulevaisuuden pikkuopiskelijoilla on kuulemma läppärit ja oppilaan mukaan räätälöity opintosuunnitelma, joka painottaa oppilaan vahvuuksia ja karsii heikkouksia. Onkohan  tulevaisuuden opettaja ehta robotti? Voihan se hyvinkin olla, nyt kun kaverit kehittyy jo siihen pisteeseen, että osaavat esittää erilaisia tunnetiloja. Ja miksei aito reaali ope vois opettaa Bahamalta vaikka etänä kunhan botti on säädetty luokkaan. Kätevää. Tai miksi edes olla jossain luokassa? Voidaanhan se varmistaa, että lysyät koneen ääressä silmät puolitangossa ja korvat puolittain hereillä?

Nykyaikaa. Digi digi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti